GALLERI

torsdag 21. mars 2013

SKRIK OG MADONNA av Sigve Lauvaas * Side 34-41 (Bok 12-2013)

Treet-Gogh-Ill




Side 34
SLUKK IKKE LYSET

Slukk ikke nattens lys.
La ikke kunsten dø.
Himmelens lerret er ferdig malt.
Jorden lever i lengsel.

Slukk ikke lyset, og ordets glød.
Lykken ligger i lyset.
Her skal det boble i grønt, og hav.
Og fuglene er våre venner.

Blomstene smiler i lys og regn,
Og puster i nakne kropper.
Lyset vil favne den minste med glød,
Den største med varme tanker.


MORGEN

Det lysner, det lysner,
Og øynene kommer frem.
Daggryet står i hage og hus
Som en vibrerende strøm av liv.

Lyset har anker og seil,
Og går over hav og land.
Og den som kan fange lyset,
Kan leve som en gudbenådet kunstner
I hundre år.

Ingen vinter kan fryse lyset bort.
Hver morgen kommer som en gjest i rommet,
Og favner i dypet, favner den frosne sjel
Til en edel blomst.

Langs veikanten spruter lyset
I lyng og forglemmegei.
Og høyt til fjell glinser lyset i bergveggen
Med en hemmelig innskrift
Av engler.

Side 35
TIDEN

Tiden sleper seg frem
Langs veien.
Den sleper og sleper i vinden,
Og tar oss i kappløp.

Tiden øver minutter, dager og år,
Til den får vinger og flyr.
Den sleper som en gammel
Over passet
Til de synlige sin verden.

Alt ligger til rette for tiden,
Og ungdommen forlyster seg.
Tiden stuper i veldige kast,
Og bor i oss som en elektrisk kabel
Over sjø og land.


LYKKE

Jeg ønsker til lykke med dagen,
Ønsker sannheten til lykke.
Så gammel, og ingen madonna.
Lykken kommer og går.

Så vidt jeg forstår, er lykken seg selv nok.
Det er en størrelse som skor seg.
Det lønner seg å ha et høyt nummer.
Da har en noe å gå etter.


FOLK

Fra en folketelling til en annen
Ser vi en bevegelse.
Fødsler, og nye fødsler.
Nykommere fra kroppens dyp skriker,
Og vandrer mot ekvator.
Her er for kaldt, og sirkuset plager oss.

36
MUNCH

I Munch sitt landskap
Var mye lys, men også mye mørke.
Trærne hadde dype røtter,
Og menneskene hadde sjel.

Alvorlig tok Munch penselen
Og lagte noen buer til en stjerne,
Troverdig etter van Gogh.
Han jobbet til han var fornøyd.

Roper du etter Munch, vil han ikke svare.
Kun i hemmelighet vil han komme til deg,
Og avdekke sin kunst.
Den lyser igjennom natten på kvisten,
Der mesteren ligger med staffeliet
Som sengevarmer.


SKRIV

Skriv deg glad.
Gleden ved ordet,
Er som gleden med farger.
Hvert tegn er en åpning til nye tegn.
Som et hekletøy, som vev
Samler vi ord og farger
Til en billedbok.

Skriv, sier den lærde,
Så du ikke glemmer du har levd.
Minnene holdes i mønster,
Så vi kan paradere når kongen kommer,
Være oss selv, åpne for kjærlighet
Og det frie ord, åpne for kunsten
Som bærer oss gjennom livet
På toner av regnbuestrenger.
Skriv deg glad til det siste,
Så kan vi gå tur sammen
Bak forhenget. 

37

FØDT

Også han ble unnfanget av sin mor.
En liten kropp i begynnelsen,
Som ble til en stjerne.

Født med gråblå øyner, og banet seg vei
Som napoleon i hvite grønne klær,
Og gikk gjennom isen.

Alt skjedde fort unge år.
Han ble født til å elske.
Og drømte om å reise langt.

Også han så dødens favntak,
Og ble forvisset om at han skulle leve,
Og gi seg helt for kunsten.

Mesterverk til mesterverk ble til et galleri.
Og noen verk ble solgt, nødigst.
Det var hans egne barn.


LANDSKAP

Hvem kjenner sitt eget landskap
Godt nok til å måle og veie?
Hvem vet om ordene er sterke nok
Til et gjerde rundt alt?

Derfor stanser jeg ofte, og kikker rundt meg.
Det er mye som går meg forbi.
Men jeg har mye å takke for.
Det vet alle.

Landskapet roper, når du hører.
Musikken i landskapet gir seg selv til oss,
Som en elsket venn.
Og vi kan fylle våre kar med musikk,
Helt til vi sovner.
Og kunstneren skriver signatur.

38
STEMMER

Edvard hører stemmer i bilder.
Hvert penselstrøk gir lyd.
Hans ulykkelige kjærlighet toner
I hver farge,
Og ord blir tema med gjenklang
Som brenner seg fast
Og puster i kunsten,
Som strømmer i vannet.

Edvard maler i sorg, maler
Sine søsken i sykdom,
Og håper på et under.
Edvard var ikke døv for Gud,
Men trodde på menneskelig makt.
Mesteren maler sine egne.
Et galleri med barn
Får hjertelig signatur.
De skal leve.


UTVIDELSE

Det blå rommet utvider seg,
Stjernene kommer nær.
Vi roper til hverandre fra fjellene.
Horisonten blir større.
Havet blir endeløse strekk
Bak en buet plattform.

Filmen ruller i isen, og bevares
Som kjortel og lær.
Hvert bilde har sitt eget språk.
Vi skal kjenne lyden
Når isbreen utvider seg, eller kalver.

I rommet strømmer mennesker
Som kreps og reker til et festmåltid.
Vi må ta høyde for alt
Mellom himmel og jord.

39
SPILL

Nådeløse strenger.
Spill fra en griffel. Ord i vind.
Musikk mellom greiner.
Min sjel fryder seg nok.

Snart vil solen banke på. En lyd
Høres i det fjerne.
De fattige er ute i stormen.
Mine sanne venner roper.

Det bankende liv er i oss,
Som dag og natt, som drømmer,
Fra en tidlig morgen i teltet
Med dansende svaner.


GLEDE

Gledelig jul.
Sannheten lyser i stjerner.
Sannheten møter oss i natten
Som lyser glede og håp.

Et barn er født.
I tiden fødes en ny tid
Som aldri dør.
Og nye stjerner kommer opp
Mellom hellige trær
På natthimmelen.

Gledelig jul i dag.
Over byen så jeg en stjerne.
En konge er født i nåde,
I våre gjerningers lys,
Så vi skulle leve.

Sannheten forkynner fred.
Hvem hører sannheten,
Som ikke er født i navnet?

40
LYS

Bebreid ikke noen,
For vi har ikke lenge igjen.
Skjønnheten og lyset hører sammen.
Vi er ukjente, og trenger ro
For å overvinne problemene i livet
Som hoper seg opp som knuter på en stilk,
Som sorte flekker i lyset,
Som martyrblod over hele verden.

Bebreid ikke noen
For at du ikke strekker til.
Det skal øvelse til alt, og vi må være ærlige.
Vi må ikke tåle urett og galskap,
Men kjempe for sannhet og rett
I ordet som lyser, og gjør oss til mennesker.
Vi er ambassadører for den hellige kunst
Som er nedlagt i skaperverket,
Som hviler i naturen med lengsel
Etter en ny soloppgang.


UNDERLIG

Det er underlig
At vi ser oss selv så forskjellig,
At vi smaker ulikt,
Og kjenner elementene
Hver for oss.

Det er underlig at vi blir flere,
Etter så mye krig, epidemier og hunger?
Vår smerte er som et pust.
Noe bak alle gitter holder oss sammen.
Det er underlig å leve
Og oppleve døden i søskenflokken.

Det er livets lodd å takke for alt.
Det gir styrke for en ny dag.
Og vi forsoner oss med tanken.

41
TROSS ALT

Tross alle malerier
Og kjærligheten til kunst,
Elsker jeg blåe glass, og blåe fjell.
Jeg elsker det synlige og usynlige,
Og snakker gjerne om drømmer.

Vi er tross alt bruddstykker,
Og må forsone oss med livet slik det er,
Og har blitt, etter mange år på vandring.

Tross alt er vi i rommet.
Jeg har på meg ullklær,
Og stirrer i natten etter en stjerne.
Jeg elsker det himmelblå teppet,
Og Stjernekveld av Edvard Munch.

Men jeg er ingen kunstkjenner.
Jeg leser skygger og berøringspunkter.
Det er tross alt bedre å tro enn å tvile
Om sannhet og kunst.


SOVE

Verden sover. Jeg sover.
Jeg planter et tre,
Og morgendagen har ingen sett.

Verden sover gjennom natt og tåke
Til en grønn morgen.
Det er en drøm om å komme hjem.

Jeg sover som fuglene,
Og ser etter brødfatet, som etter en juvel.
Det er vesentlig å være uthvilt
Når en skal skrive.
Det er godt å kjenne glede,
Og være til for noen som strever
Med å tenne et lys.





Mine blogger

Blogger jeg følger

1 kommentar:

  1. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne i lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett