GALLERI

mandag 18. mars 2013

SKRIK OG MADONNA av Sigve Lauvaas * Side 2-6 (Bok 12-2013)




Side 2
KUNST

Kunstneren setter spor.
Munch har festet grepet.
Han klamrer seg fast til kloden,
Sammen med Obstfelder.

Kunstneren gir alt.
Selv de mest selvopptatte
Gir alt for å overleve.
Og de blir gjerne husket i hundre år.

Kunst er en verdi
Som holder seg høyt i kurs.
Skrik og Madonna er kronjuveler
På nasjonalgalleriet.

Kunsten berører oss
Som varme mennesker.
Kunsten folder seg ut
I møte med vårt indre landskap.


ORD

Ta ikke kunsten fra meg.
La elementene leve.
Gi ord om håp.
Syng for den oppvoksende slekt.
Syng kunst i alle rom,
Så syrinene kan blomstre.

Syng meg hjem til en tidlig vår.
La ordene møte meg i døren.
De er mine venner.

Kom meg i møte med jubelrop.
Ordene fortjener en sang.
De stråler som gode mennesker,
Og legger sin glans over oss.

Side 3
SKRIK
1.
La oss legge oss flate for skriket.
Det vedvarer, som en sirene.
I alle deler av befolkningen høres et skrik,
Av mangel på olje.

Vi skriker i ekko fra øyene,
Skriker fra fjellene.
Vårt skrik runger i dalen,
Og vekker skogen.

Når alle skriker, levende og døde,
Går hjulene fra hverandre,
Og vi humper hit og dit,
Som småbarn i kjerrelass.

Men snart blir skriket til et maleri
Over en brolagt elv
Med solstriper over jordskorpa,
Som er vårt storslåtte gulvteppe.


SKRIK
2.
Fra hele verden høres skrik.
Det gjenlyder i våre fjell.
Skriket stilner, eller forflytter seg.
Fra land til land høres skrik,
Og signaturen er ekte.

Skrik meg hjem,
Skrik meg over alle fjell.
Folk skriker som gale
Og beveger seg i flokk som fugler.

Er det et budskap de vil ha frem?
Oppreist går de i tog,
Og skriker som korp og måker
For retten til å eksistere.


Side 4

URSKRIKET

La oss være ærlige.
Hvem gav oss det første skrik?

Mellom knitrende lyn,
I Edens hage eller på vandringen,
Hører vi skrik.

En ny fødsel er voldsom.
Når kyllingen bryter egget,
Når sommerfuglen får vinger.

Er det rart at vi hører skrik?
Hvert sekund er det noen som skriker
Gjennom lydmuren, og inn i rommet.

Vi er ikke alene som hører.
Skriket møter oss på terrassen,
Og vifter med et grønt flagg.

Skrik møter skrik i millioner år.
Av høst følger vår.

Selv i jordens jammerdal,
Vokser nye frø.
Og alle skrik blir til et orkester.

Tusen fioliner stryker i landskapet,
Og vi er hjemme, med speil i alle rom.
Her kan vi lytte.

Menneskene skriker som dørblad
I gamle hengsler.

Side 5
SANG

Om vi er i landsbyen
Eller på vandring,
Skal vi synge om Madonna,
Som er det eneste fyrtårn
På mils omkrets.

Alle guttenes Madonna
Spiller på mange strenger.
Der finnes en Madonna til hver.
Og hun er kledd i silke.

Bak gardinene lyser en Madonna i alle rom.
Vi lever i en romslig tid.
Uten Madonna, Madonna,
Går verden til grunne, og vi med den.

Landsbyen synger Madonna
Fra tidlig til sent.
I alle hus er en Madonna, og et Skrik
Etter det første kyss.


JEG SER

Jeg ser deg, Madonna. Jeg ser,
Og bøyer mitt hode.
Det er litt av et syn.
Under paraplyen er stjerner.
I dine øyne ser jeg Madonna.

Jeg ser et folkehav i sort
Som lyser i natten med hodelykter.
Det er en særskilt vind 
Mellom de elleville som søker lykken
I våkne drømmer.

Jeg ser Madonna i landskapet
Som et budskap fra verdensrommet,      
Gjennomlyst av engler.

Side 6   
GAVE

Dagene er sjeldne.
De kommer bare en gang,
Til avskjed eller forlystelse.

Munch malte Skrik og Madonna,
Vel vitende om
At de var hans ektefødte barn.

Som en gave vernet han om dem
Som sin egen kropp,
Skjønt han var ikke så snill med seg selv.

Munch var redd mørket,
Låste døren, og snakket nødig
Med noen han ikke kjente.

Men selv en sjelden gjest
Kunne få komme inn.
Da var det stille i rommet.


NÆRHET

Maleriene til Munch skaper nærhet.
Han prøver å gjenskape sin indre verden.
Han maler med sitt åndedrett.
Derfor er følelsene så ekte.

Lyset er en vedvarende kraft for Munch.
Hemmeligheten i Munch sitt liv
Er urkraften fra opphavet,
At han er født med gudegnisten.

Hvem kaster livet sitt bort med å føde?
Ingen. Heller ikke Munch.
Han er mor til alle sine barn.
Hvert bilde er født med smerte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar